Прийоми створення ситуації успіху.
"Емоційне погладжування".
|
Учитель з легкістю роздає компліменти. На уроці багато разів говорить: "Молодець", "розумниця", "я пишаюся вами!".
|
«Холодний душ»
|
Ахіллесова п'ята деяких здібних учів - швидке звикання до успіху, перетворення впевненості в самовпевненість. Учителю не слід поспішати з поліпшенням оцінок, він не тільки не "поливає бальзамом" зачеплене самолюбство, але й трохи "підсипає солі" (за А.С.Макаренком)
|
«Навмисна помилка»
|
Прийом «навмисна помилка» можна застосовувати з урахуванням віку, тільки на відомому учням матеріалі.
|
«Еврика»
|
Створення умов, при яких дитина, виконуючи навчальне завдання, несподівано для себе прийшла би до висновку, що розкриває невідомі для неї раніше можливості. Заслуга вчителя полягає в тому, щоб не тільки помітити це особисте відкриття, але і всіляко підтримати дитину, поставити перед ним нові, більш серйозні завдання, надихнути на їх рішення.
|
«Ескалатор»
|
Учитель веде вихованця поступально вгору, піднімаючись з ним по східцях знань, психологічного самовизначення, набуття віри в себе і оточуючих.
|
«Шанс»
|
Підготовлені педагогічні ситуації, при яких дитина отримує можливість несподівано розкрити для самого себе власні можливості. Подібні ситуації вчитель може і не готувати спеціально, але він цей момент не упустить, зуміє його матеріалізувати.
|
«Співпереживання»
|
Цей прийом звернення до почуттів учня можна застосовувати в тому випадку, коли є надія, що щире звернення вчителя до кращих почуттів дітей отримає розуміння.
|
«Зліт»
|
Головна роль відведена вчителеві. Інтелектуальний потенціал є у кожного учня, варто знайти спосіб запалити цей заряд, перетворити в ланцюгову реакцію.
В кінцевому підсумку формується віра в себе.
|
«Йди за нами»
|
Сенс в тому, щоб розбудити сплячу думку учня, дати йому можливість знайти радість визнання в собі інтелектуальних сил, реакція оточуючих буде служити для нього одночасно і сигналом пробудження, і
стимулом пізнання, і результатом зусиль
|
«Обмін ролями»
|
Обмін ролями дає можливість висвітлити прихований досі потенціал інтелектуальних емоційно-вольових можливостей учнів. Ділова гра перетворюється в специфічний прийом створення ситуації успіху.
|
«Зараження»
|
У разі, якщо успіх окремого школяра стане стимулом для успіху інших, переросте в успіх багатьох, а усвідомлення цього успіху викличе радість всіх. Важливо, щоб в досягненнях учня навколишні бачили
Результати і своєї праці, а сама дитина розуміла, що його радість - це радість підтримки, радість стану «свого серед своїх».
|
«Відстрочена відмітка»
|
Відмітка виставляється лише тоді, коли дитина заслуговує або позитивну, або підвищену позначку. Не слід при цьому плутати з оцінкою! Відмітка - зафіксована оцінка. Оцінка може бути різною, вона
потрібна завжди і обов'язково. А відмітка лише тоді, коли вона говорить про рух вперед, про досягнення дитини. Не слід поспішати з поганими відмітками, дитині потрібно дати шанс!
|
«Інтелектуальна інверсія»
|
Відбувається безперервний процес взаємозбагачення знаннями. схематично його можна представити так: учитель отримує знання, передає їх учням, а ті, в свою чергу, накопичивши певний запас і здатність самостійно їх здобувати, збагачують інтелектуальний фонд педагога
|
"Сповідь" або "Коли вчитель плаче"
|
Цей прийом можна застосовувати в тих випадках, коли є надія, що щире звернення вчителя до кращих почуттів дітей отримає розуміння. Як його застосовувати - справа техніки досвіду, інтуїції
і культури педагога. Тут треба все точно прорахувати, правильно спрогнозувати можливі реакції.
|
«Невтручання»
|
Максимальне надання самостійності у вирішенні проблеми.
|
«Анонсування»
|
Спершу треба обговорити з учнем, що йому потрібно буде зробити, провести мов би репетицію майбутньої події, «невпевненим» така попередня підготовка створить психологічну установку на можливий успіх, дасть упевненість у своїх власних силах.
|
"Гидке каченя"
|
Прийом для "зневірених" учнів, важливо вчасно побачити їхні позитивні якості, створити всі можливі умови для тих, кому так необхідно, щоб хтось повірив у них, допоміг удосконалитися.
|
"Емоційне заохочення"
|
Сенс прийому у тому, щоб вселити в дитину віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне; усмішкою, поглядом дати зрозуміти учню, що серце, душа вчителя розкриті для нього.
|
«Емоційне блокування»
|
Обмеження розгортання образи, розчарування, утрати віри у власні сили. Треба допомогти учневі пересилити свою невдачу, знайти її причину, переорієнтувати його з песимістичної оцінки подій на оптимістичну.
|
«Створення ситуації змагань»
|
Завдання педагога — виявлення гідного «суперника» й утримання ситуації інтелектуально-творчого змагання під педагогічним контролем.
|
Правила, що забезпечують ситуацію успіху.
- не карати негативною оцінкою, грубої критикою на адресу учня;
- підбадьорювати за найменший успіх, схвалювати за найменшу перемогу в змаганні з самим собою або іншими учнями, за допомогу іншим, щоб радість перемоги була моральної.
- своєчасно відзначити успіхи і досягнення учнів у всіх видах діяльності. Особливо важливо робити це публічно, щоб всі знали про заохочення саме даного учня.
- використовувати на певному етапі навчання більш диференційовану систему оцінок: заохочувальна оцінка за старання, за зусилля, старанність, за несподівану, хоча і слабку відповідь учня, і оцінки за якість результату.
- застосовувати на уроках завдання, які передбачають змагальність, розвиваючі кмітливість і здогадку, що містять творчі елементи. Адже учень, навіть якщо не володіє вираженими здібностями, можливо, добре малює, швидко рахує і т д.
|